lauantai 7. elokuuta 2010

Tiiliskivellä tuulilasi paskaksi

Porissa ja Seinäjoella todennäköisesti revitään liigajoukkueiden pelihousuja pysähdyksissä olevan lentoliikenteen kanssa. Repijöitä on todennäköisesti kahta sorttia. Ensinnäkin niitä yhä harvemmassa olevia liikematkustajia, jotka tarvitsevat lentoyhteyttä maailmalle käyttäen välilaskupaikkana Vantaalla sijaitsevaa lentokenttää. Toinen repijäryhmä on sitten se, josta on ihan kiva, että on olemassa liian vähän käytetty lentoyhteys Helsinkiin, jos maailma ihan itsestään muuttuisi entisenkaltaiseksi onnelaksi.

Ja sitten on toki vielä se kolmas porukka, joka vastustaa mm. kaikkea.

Viikolla käynnistynyt lentokenttäkeskustelu sai meikän vetäisemään kaksi kertaa herneet palkoineen sieraimiin.

Herneenveto 1. Ensimmäisenä hu-vi-tut-ti se, että irtopisteitä hamuavat henkilöt, joilla on vastuu valtion kassasta, ilmoittivat valtion tukien avulla lennettävän jatkossakin. Ilman minkäänlaista (liiketoiminta)suunitelmaa siitä, milloin lentäminen olisi kannattavaa!

Julkisin varoin on lyhyen (alleviivataan lyhyen) aikaa ehkä-kenties järkevä tukea sellaista infrastruktuuriin liittyvää toimintaa, joka alkaa riittävän nopeasti maksaa itseään takaisin. Lappeenrannan kansainvälisen lentoliikenteen rakentaminen on yksi tällainen keissi; siitäkin huolimatta, että liiketoimintausunnitelman viestiminen jäi ainakin paikallislehden mukaan vähemmälle, hehee.

Eli jos olemassa oleva malli ei kannata, Luovaa Tuhoa on turha yrittää valtion varoilla pitää poissa. Tosin kuten joskus aiemmin savonlinnalaisen ravintolaesimerkin kohdalla totesin, Luova Tuho tuo myös aina hyvää. Lappeenrannassa on tällä hetkellä jo kaksi kaupallista toimijaa ja matkustajia lentää taas maailmalle ja sieltä takaisin tuhatmäärin kuukaudessa. Turisteja, erityisesti saksankielisiä, on tupsahtanut kaupunkiin paljon, mikä on näkynyt ainakin keskustassa vahvasti.

Ja Helsinkiin mennään junalla, koska se on halvin ja nopein kulkuväline.

Herneenveto 2. Kun Lappeenrannan seutukunnan, huumorilla laskettuna noin 8 miljoonan ihmisen, lennot loppuivat, itseä ruoskivaa keskustelua oli ainoastaan paikallisesti. Ilmeisesti suomalaiset pitävät sitä ihan normaalina, että itärajalla tapahtuu ylikävelyä sen verran usein, että siinä ei ole mitään uutisoitavaa. Tai edes kommentoitavaa. Kun taas länsirannikolla Porin seutukunnassa, jossa asuu 138 000 ihmistä, tapahtui vastaava, niin lähes 9/11-tyyppisesti uutisoitiin valtakunnallisesti huippupoliitikkojen suilla aluetta uhkaavasta totaalisesta katastrofista.

Mutta miksi vetäisin herneet; juuri noinhan sitä pitäisi toimiakin. Vastaus: olen kateellinen. Länsi-Suomessa osataan pitää joskus kyllä vähän turhastakin liian kovaa ääntä ja puolustaa omaa. Se on kai vähän siten, että kun Itä-Suomessa joku ostaa uuden auton, sanotaan vaikka Audin, naapuri sanoo ”perkele” ja heittää yöllä tiiliskiven tuulilasista sisään. Länsi-Suomessa jos joku ostaa samanlaisen Audin, naapuri sanoo että ”perkele” ja kävelee aamulla autokauppaan ostamaan vähän isomman auton.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti